Hæv skatten for at skaffe penge til velfærd

Læserbrev bragt i Herning Folkeblad af Per Møller Jacobsen, spidskandidat for Enhedslisten til kommunalvalget i Herning.

Herning Folkeblad den 20. september skrev Jacob Guldberg Mortensen om manglen på velfærd, især på handicapområdet. Den 24. september var der vælgermøde på Bytoften, og her var opfattelsen blandt tilhørerne den samme, normeringerne er for lave, der er ikke tid og råd til ture og rejser m.v. og den basale pleje, lider også under manglen på varme hænder. Dette ender kun ét sted, nemlig et behov for flere penge til handicapområdet.

På vælgermødet foreslog især Venstre, Radikale Venstre og Konservative, at man kunne omstrukturere sig ud af problemet og at problemet især havde med ledelse at gøre. De seneste ca. 20 år har man omstruktureret og effektiviseret. Set fra borgernes synspunkt har det set ud som nedskæringer. Borgerlisten foreslår besparelser på administration og kultur som en måde at skaffe flere penge til kernevelfærd på, men hvem vil have, at Herning Kommune igen skal blive en grå og anonym kommune, uden en stærk kulturprofil? Ikke jeg i hvert tilfælde.

Kommunen har de seneste år kunnet lukrere på engangsindtægter, især fra energiområdet, men den finansiering fortsætter jo ikke, derfor må der nye indtægter til.
Herning er i forvejen en attraktiv erhvervskommune, så det er næppe motivation til erhvervslivet, der skal til, som nogle borgerlige sikkert vil foreslå for at skaffe flere indtægter.

Enhedslisten har som parti, der ikke er repræsenteret i Herning byråd, ikke fuld indsigt i hvad der eventuelt kan omstruktureres i Herning Kommunes budget. Der kan måske ligge muligheder i det eksisterende budget. Det er sandsynligvis ikke nok og da Herning kommune har Region Midtjyllands næstlaveste skatteprocent, tør vi i Enhedslisten godt foreslå at hæve den kommunale skatteprocent, så vi kan få mere kernevelfærd.