Sygeplejerskekonflikten er fastlåst

Læserbrev bragt i Herning Folkeblad af Per Møller Jacobsen, spidskandidat for Enhedslisten til kommunalvalget i Herning.

Sygeplejerskekonflikten er fastlåst, og selvom Mette Frederiksen skriver på de sociale medier, at hun nu er tilbage fra sommerferie, ser det ud til hun stadig er på ferie i denne sag, eller rent ud sagt sidder på hænderne.

Ved sygeplejerskernes aktion i Silkeborg lørdag, hvor jeg selv var til stede, sagde Mette Frederiksen til TV2 Øst: "Når vi har den arbejdsmarkedsmodel vi har - og det har vi heldigvis, for det er den, der har været med til at skabe det stærke samfund vi er - så blander vi os ikke som politikere, og det gør jeg heller ikke i dag."

Hun siger "det er den danske model" og vi politikere skal ikke blande os i en arbejdsmarkedskonflikt, men i realiteten har de seneste regeringer, både røde og blå afskaffet den danske model på det offentlige område. Når regeringen holder regionerne i så stramme bånd, at der ikke er noget handlerum, har regeringen jo allerede bestemt, hvor meget sygeplejerskerne kan få i lønforhøjelse. Derfor mener Enhedslisten, at regionerne skal styrkes og have ret til at udskrive skat og ikke bare leve af finansiering fra statskassen.

Vi har i forbindelse med coronakrisen rost dem, der stod i første linje, og her er sygeplejerskerne en af de store faggrupper. Der har også været talt om at vi burde takke dem med mere end ord, men hvad er det blevet til, et honninghjerte her og en flaske vin der, ikke ret meget mere. Dette skyldes, at regionerne ligger i økonomisk benlås og intet kan gøre uden at pengene kommer fra Christiansborg.

Jeg har overvejet en lidt "almindelig borger" tilgang til sygeplejerskekonflikten. At regionerne må til forhandlingsbordet, og at det trods stram økonomi, må være muligt at komme i gang med at udligne den urimelige lønforskel. Eventuelt også at opfordre regionerne til at trodse Christiansborg ved at bruge en model, hvor forskellen udlignes over nogle år, og at vente med at begynde udligningen til efter den periode man har økonomiaftaler med regeringen om. Men det er nok som at gemme morgenavisen for far, og tro han så vil betale en biografbillet til aften.

Enhedslisten vil til de næste offentlige overenskomstforhandlinger i 2021 afsætte en lavtlønspulje på 5 mia. kr. direkte målrettet lønstigninger i omsorgsfagene og andre lavtlønsgrupper i det offentlige. Coronakrisen udstiller, at nogle af dem, der har de mest samfundskritiske job, samtidig får en alt for lav løn. Det er grundlæggende urimeligt.