Handling bag ordene om erhvervsuddannelserne

Læserbrev bragt i Herning Folkeblad af Jørn Vedel Eriksen, byrådsmedlem for Enhedslisten i Herning.

Netavisen Altinget refererer 30. oktober borgmester Lars Krarup for at sige, at stoltheden skal tilbage på erhvervsuddannelserne, og at ingen fag er vigtigere end andre.Det er da sund fornuft. Der er i den grad behov for, at der er flere unge, der vælger at tage en erhvervsuddannelse. De unge skal have en uddannelse og virksomhederne er på vej mod arbejdskraftsmangel, så de har en kæmpeinteresse i sagen.

Helt afgørende for, at det lykkes er, at der er det fornødne antal lære- og uddannelsespladser til de unge, som har lyst til at få et svendebrev. Det er der ikke på nuværende tidspunkt. Det er derfor uhyre vigtigt, at den aftale om at skaffe flere lærepladser, som indgår i byrådets budgetaftale faktisk også fører til, at der oprettes flere lærepladser.

Herning kommune strammer vilkårene for de virksomheder, der byder på store kommunale udbud inden for industri og byggeri. Erhvervsrådet får en nøglerolle, og seks procent mod tidligere fire af de årsværk, der anvendes til at opfylde kontrakten, skal udgøres af lærlinge. Kommunen skal selv gå foran på sine egne arbejdspladser.

Hvis ikke leverandørerne opfylder kravet om lærepladser, så har de et seriøst forklaringsproblem. Sådan er det, når man indgår en aftale. Den skal ubetinget overholdes, ellers skal der falde brænde ned. Da jeg har en særlig rolle som initiativtager i forhold til netop dette punkt i budgetaftalen, vil jeg opmærksomt følge, om antallet af lærepladser bliver øget som aftalt.